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20178/30

Stroke Cargo Trike


電動アシスト三輪カーゴバイク製作進行中!!


Dagaの製品は毎回工業製品に関連する素材や加工法を生かし、一味違った独自の製品を提案しています。
今回のSTROKEシリーズは「パイプ」に着目した新しいプロジェクト。第一弾は自転車好きのメンバーが提案する電動アシスト三輪カーゴバイク。昨年のワンダーフェスティバルにSTROKEのミニチュアモデルを展示してから1年が経過しました。早いですね。

Moving Forward with the Electric Assist Cargo Trike!!

In line with Daga’s unique take on products utilizing industrial materials and processes, the Stroke series focuses on bending and welding metal tube. A proposal from our bicycle maniacs, the first in the series is an electric assist cargo tricycle.

Time flies: it is already more than a year since we announced it at the 2016 summer Wonder Festival.

2016 STROKE CONCEPT MODEL

 

cargobike01 その後プロジェクトも地道に進んでおり、現在電動アシスト車両をベースとした試作三号機の製作中です(いきなり三号機ですいません)。それでは今回のモビリティ(カーゴバイク)について簡単に説明。

Since then we have been making steady progress. For various reasons we have delayed the announcement of the project, so it might seem strange to suddenly announce the third prototype, based on an existing electric assist bicycle:

STROKE Cargo Trike

これからの日本の街で活躍する、特徴的なモビリティを提案。誰でも簡単に楽しく乗れるように、日本国内の厳しい自転車法規(全長1,900mm、全幅600mmの普通自転車規格内)を満たしつつ、他の国でも楽に使える都市型カーゴバイク(電動アシスト+三輪)を提案。近年中の製品化を目指し現在試作製作中。

<意匠登録出願済>

About Stroke Cargo Trike

A unique mobility solution tailored to Japan’s near future. Its compact size makes it ideal and easy to ride in crowded urban environments all around the world, whilst complying with Japan’s strict bicycle size regulations: max. length 1900mm, max. width 600mm. It is currently in the prototype stage, aiming for commercialization soon.

*Design registration application in progress


  • 都市近郊を中心に、新たな「街の道具」となるモビリティ。
  • 都市部の乗り物という課題をクルマ中心に考えるのではなく、乗り物として最もシンプル(サイズ、価格、低スピード、免許不要など)な自転車から改めて発想する。
  • 電動アシストの特性を最大限生かした、日々の「はこぶ」に特化した車両。
  • 新たなライフスタイルを感じさせる、機能的かつワクワクするような商品を生み出し、活躍できるような街・社会・制度のあり方を問う。
  • 日本独自のモノづくり、そして街・乗り物から生み出された新しい価値の製品や文化を海外にも発信。
  • An urban mobility tool focused on use in the city and suburbs.
  • Free your mind from automobile-based transport solutions and the basic advantages of cycling follow: small size, low cost, low speed, no need for a licence etc. etc.
  • A specialized day-to-day cargo carrying vehicle, making full use of electric assist technology.
  • Aiming to create functional and exciting products that propose a new lifestyle, and even make users question the direction of society, institutions and city life.
  • Designed to spread the word about product ideas, craftsmanship and vehicles rooted in Japan to the rest of the world.

効率だけの「運搬」から、楽しく「はこぶ」という新しいライフスタイル。日本のシーンに合わせた利便性、かつ生活に密着したスタイルで、今までにない楽しさ・喜びを生み出していけたらと考えます。

Proposing a new mobility environment, not just efficient “transportation” but Fun to Ride “Cargo-Carrying”, a new way of enjoying daily life inspired by Japan’s service culture.


ようやく試作は三号機へ


さて肝心の試作車ですが、超低予算という過酷な状況の下、市販自転車をセミカスタムした三輪走行テスト用の1号機・2号機を経て、ようやく荷物を積める3号機製作(市販車を一部流用)まで辿り着きました。設計&組み付けはプロジェクコアメンバーの横浜CWFさん、部品製作は大田区の金属加工業者、塗装も横浜の塗装業者にご協力頂きました。全てネットで巡り合った同じような志(ノリが良い)の方々ばかりで腕も確か。

この出会いがなければ三号機製作はちょっと危なかったですね。インターネット万歳。

So far, so good: Prototype No. 3

Working on a very limited budget, we have finished riding tests on prototypes No. 1 and No. 2 – both of which are combined and customized existing tricycles and electric assist bicycles – to familiarise ourselves with their riding characteristics. Prototype No. 3 finally includes our original cargo concept. Cooperation from our partners includes engineering design by Yokohama-based CWF, metal fabrication by specialists in Tokyo’s Ota district and painting and coating also in Yokohama. We came together over the internet, and they are all skilled enthusiasts aiming for the best.

Without their help we probably could not have got this far. Thanks, internet…

自転車のフレーム製作は初めてだったみたいですが、なかなかの仕上がりで仕事も速い!

This was their first time making a bicycle frame but they were quick and the result is beyond our expectations!

CWFさんにて諸々確認用のため一度組み付け。当然ですがちゃんと乗り物なってます!

First riding check at CWF and we could tell straight away that this was a real vehicle.


ついに完成!


各部品塗装後、再度組み付けして完成!!市販自転車一部流用と走行検証用フレーム仕様のため全長が長くなってますが、次の4号車ではギュッとコンパクトになる予定です。CWFさんの手による3D-CAD設計のおかげで不自然な遊びやガタツキ等は全くありません。スムーズな動きに感動。カッコイイ!

Final assembly

Painting, reassembly: done and dusted!! The need to use proprietary parts from an existing electric assist bicycle has made this prototype over-long but prototype No. 4 will fit inside the tight specifications. Thanks to CWF’s 3D-CAD design and verification, from the word go there is no unsettling play or rattling and riding is impressively smooth. It looks pretty good, too!!


早速試乗しました


音響機材用ラックケースを改造したカーゴボックス。重りを色々入れて走行テスト。これがいざ車体に載せると想像以上にコンパクト。もっと大きな箱とか載せてみたいです。

Straight to road testing

The cargo box is a remodelled audio equipment case, which we are using to test the trike with various loads. It is more compact than the designed cargo capacity and we want to try bigger cases and other configurations.

車両も単体で見ると大きく見えますが、人と並ぶとこんな具合。カーゴバイク自体が珍しい上に、このルックスはとにかく目立つので視線が熱い。一般道&歩道は走行不可なので、目的地まで押して移動。

When you see it in isolation the trike looks pretty big but matched with a rider its real character comes out. Cargo bikes are very rare in Japan so, combined with the Cargo Trike’s striking design, it gets a lot of attention. As an unregistered electric-assist design we cannot use in on public roads or footpaths, so we still have to push it to test destinations.

走ってます!(※再読み込みで動画再生再開)

Riding! (…but you need to completely reload this page to restart the videos)

肝心の走行フィーリングは想像以上にスムーズ。ヨーロッパで良く走っている2輪のタイプのカーゴバイクのような「走り出しの恐怖」は全くありません。もちろん今回妥協した箇所や今後に向けての改善点は色々ありますが、まずは合格点です。何よりも電動アシストのパワー!そしてカーゴスペースを車体中央付近に配置したこと&三輪のおかげで走り出しから安定感は抜群です。30kgの重りを載せていることを完全に忘れていました。100kgぐらい載せても大丈夫かもしれませんね。

Cruising on the Cargo Trike is even smoother than we imagined, without the trepidation you get from riding a European-style cargo bike. Of course, we have made compromises and found things that will need improvement but for now we give it better than a passing grade. More than anything else, electric assist for the win! The cargo’s low centre of gravity in the centre of the vehicle combined with the three-wheel layout gives outstanding running stability and you don’t notice even a 30kg load. 100kg seems like a real possibility.


カーゴバイクとしてはまだ完全に完成形ではありませんが、随時アップデート&テストを重ね、次のフィードバックして行きたいと思います。次の試作4号車はいよいよ量産を踏まえた完全オリジナルフレームで製作予定。残念ながら公道走行できませんが、見かけたら是非応援よろしくお願いします。

Although it is not complete as a cargo vehicle, we will continue to update and test this prototype and give more feedback. The next prototype, No. 4, is scheduled to be a completely original frame based on the design for mass production. Unfortunately, because of the difficulty and cost of registering each prototype as an electric assist vehicle, we cannot ride the prototypes on public roads but, if you see us around or during testing, please give us your support!

引き続きプロジェクトパートナー募集中です。

メーカーの方、ショップの方問わずお気軽にお問い合わせ下さい!

We are continually looking for project partners.
Makers, distributors, sellers: you know where to find us!

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